Milioane de oameni folosesc Facebook, dar nu știu că sunt pe Internet

de: Răzvan Băltărețu
20 02. 2015

Facebook e o rețea socială imensă nu mai e o surpriză, dar că milioane de oameni care folosesc acest produs nu știu că folosesc Internetul e surprinzător. De asemenea, în Africa, oamenii își cumpără telefon tocmai că vor Facebook, nu altceva.

„Părea că în mintea lor Internetul nu există, doar Facebook există“, a scris Rohan Samarajiva, președinte și director LIRNEasia, drept concluzie la un studiu derulat în Indonezia cu privire la impactul avut de Facebook. La o astfel de concluzie a ajuns și Christoph Stork, în Africa, care a observat că sunt mai mulți oameni care spun că au folosit Facebook decât cei care au spus că au folosit Internetul (Facebook neputând exista fără Internet, desigur).

Odată cu această confuzie în rândul utilizatorilor din țările africane și asiatice, Facebook a început încă din 2013 să-și promoveze programul prin care vrea să conecteze Africa la Internet. În fapt, conexiunea s-ar face neapărat prin rețeaua socială. Datele privind rata de penetrare a Internetului vin prin organisme internaționale, pe când cele despre Facebook vin de la companie direct. Totuși, acestea din urmă sunt viciate de multitudinea de dispozitive folosite de oameni, iar cele dintâi sunt, de regulă, vechi de cel puțin un an.

Acestea sunt chestiuni cât se poate de serioase. Vorbim despre o platformă proprie. Nu este Internetul deschis așa cum îl știm și ne este util. Poate le va prezenta conceptul de Internet oamenilor. În definitivi, ei sunt deja pe Internet. Însă nu știu asta încă.

Rohan Samarajiva

Quartz a realizat propriul studiu cu privire la cei care folosesc Facebook și Internet. În Indonezia și Nigeria, acolo unde a fost observată confuzia, oamenii au spus, în medie, că folosesc mai mult Internetul decât Facebook. Totuși, aproximativ 10% din respondenți din fiecare țară au spus că folosesc doar Facebook. Baza de utilizatori chestionați a fost de 500, dar extrapolând rezultatele la cei 1,4 miliarde de utilizatori ai Facebook, se ajunge la câteva milioane, cel puțin.

Cum au ajuns oamenii să creadă că există doar Facebook?

Sheryl Sandberg, directorul de operațiuni al Facebook, se poate să fi oferit cel mai bun răspuns cu privire la această confuzie. „Facebook este cel mai puternic motiv pentru care oamenii își cumpără telefoane (mai bune), mai ales în țările în curs de dezvoltare. Oamenii intră în magazine și spun «vreau Facebook»“, a afirmat Sandberg, conform Quartz.

Declarația ei este completată de datele Opera Mediaworks, compania care dezvoltă și browser-ul Opera. În Africa de Sud și Nigeria, cele mai mari două economii de pe continentul african, 65%, respectiv 60% din afișările web sunt generate pe rețelele sociale (a se citi: Facebook). Motoarele de căutare, situate pe locul doi, sunt abia la 10%.

Mai mult, Facebook s-a asigurat că este platforma pe care o accesezi cel mai ușor și cât mai ieftin, dacă nu și gratis, când vorbim de 0.facebook.com. Facebook Zero este o inițiativă derulată în parteneriat cu anumiți operatori (disponibilă în Vodafone România). În prezent, internet.org este o operațiune de anvergură prin care compania vrea să conecteze țările sărace la Internet. Totuși, prin aplicația aceasta ai acces gratuit doar la Facebook și Facebook Messenger peste tot, iar restul de servicii (disponibile aici) variază de la zonă la zonă.

Cred că pe termen lung va fi o oportunitate de business foarte bună să ne concentrăm pe conectarea tuturor.

Dave Wehner, director financiar Facebook